torstai 3. lokakuuta 2013

Näytelmiä ja elämää

Syyskuussa käytiin Hillan ja Irwinin kanssa Virossa Tallinnan kansallisessa ja ryhmänäyttelyssä. Sieltä saldona tuli Irwinille SERT & ROP sekä BIS 1 KASVATTAJARYHMÄ!!! JES!

Agilitykin taputeltiin syyskuussa ja nyt ollaan periaatteessa lomailtu ennen tämän vuoden näyttelykauden loppua.

Irwinillä vaihdettiin ruokavalio takaisin nappulaan pojan hoikkuuden takia ja asiaan vaikutti myös se, että iho ja karvanlaatu ei ollut barffilla niin hyvää kuin nappulalla. Voi olla että vitamiinit yms. ei olleet kohdillaan. Irwin ei myöskään enää syönyt mielellään. Tämä nappula mitä nyt annan, on Happy Dogin Supreme-sarjan Adult Mini. Vielä ei ole ollenkaan nirsoillut ruualle ja myös parta on pysynyt valkoisena ja kakka kiinteänä. Joten voidaan siitä päätellä että tämä ruoka on hyvä!

Pienissä päissämme ( heh heh) ollaan pikkuhiljaa alettu suunnitella BH-koetta ja TOKOilua koirien kanssa, joten pikkuhiljaa voitaisiin ruveta niistä treenilöistä kertomaan ja niitä myös pitämään. Minä olen Irwinille vasta muistutellut Rally-tokon liikkeitä ja kyllä ne sieltä alkaa tulla jätkän mieleen.

Nyt olisi siis seuraavaksi vuorossa 11.-12.10 Latvia / Liettua viikonloppu ja sieltä toivottavasti menestystä. Hilla jää myös viikoksi Vantaalle kasvattajan oppiin ja menee seuraavana viikonloppuna Viroon Rakvereen näyttelyyn.

P.s KAARINALTA HAJOSI TIETOKONE.. :)

lauantai 3. elokuuta 2013

Iisalmi KV 3.8.13

Elokuu tarkoitti koirille näyttelyloman loppua :) joten oli aika suunnata auton nokka kohti savoa ja Iisalmen kansainvälistä näyttelyä. Päivä oli todella aurinkoinen ja helteinen, mutta onneksi oli taasen teltta mukana, joka toi kaivatun varjon koirille ja meille. Ilman tuota telttaa ei kyllä lähdetä yhtään mihinkään ulkonäyttelyyn enää.

Oltiin noin puolitoista tuntia ennen kehän alkua näyttelypaikalla ja tehtiin pakolliset harjaus ja juoksutusrituaalit koirille. Otettiin kyllä ennen sitä hetken hengähdystauko =)

Irwin oli yksin luokassaan, koska vastustaja oli jäänyt pois. Hillalla oli vastassa yksi narttu. Hilla sai EH2 ja Irwin yllätti ja oli Paras uros ja sai SA:n, SERTin ja CACIBin !! Ja näin oltiin samaa nartua vastassa ROP kehässä kuin Hilla hetkeä aiemmin... Irppa jäi kakkoseksi, ehkä lihaksien takia, koska voittanut narttu oli kookkaampi. MUTTA, se ei haittaa mitään. Meillä oli jo Irwinin kehän jälkeen sellainen Party party, että!

Ihanaa on huomata kun tuomari tykkää koirasta ja kun pärjää ! :)

Kotimatkalla pysähdyttiin syömään ABC:lle ja sitten vielä juoksutettiin koiria samalla kun katseltiin Rotkolaakson (vaimikäsenytoli??!) näköaloja Tuusniemellä.

matkustelijat

Irwinin arvostelu: 3.8.2013, Tuomari Hans Almgren, swe.
NUK1, SA, SERT, CACIB & VSP

Bra Storlek, kort samlad hane med bra proportioner. Ganska trevlig huvud med snautser-utryckt. mörka ögonen. väl pigmenterad, sejäla käkär. bra bett och käkar. lite luftig öron. bra hals och rygg. härlig kropp. lite ton som avbrut den vita färgen. mjuka benhår. kunde vara strävare på kroppen. balancerade rörelser med attitude.

Käännöspalvelun käännös:
Hyvä koko, lyhyt kompakti uros hyvillä mittasuhteilla. Melko hyvä pää snautseri-ilmellä. Tummat silmät. hyvä pigmentti, vahvat leuat, hyvä purenta. hieman ilmavat korvat, hyvä kaula ja selkä. ihana runko. pehmeät jalkakarvat, voisi olla karkeampi rungossa, tasapuoliset liikkeet.

Darya's Gus Goose urakan jälkeen

kettu kuittaa :)

torstai 18. heinäkuuta 2013

"Kestääköhän tämä!"
 Irwinin kanssa vähän hypittiin iltaverryttelyksi =)

Nopeasti muisti irwin hyppy-käskyn. Possu oli palkintona

Välillä pitää vilkuilla sivuille =)

Lopuksi vähän venyteltiin :) Lomalainen muisti ja osasi senkin :)

torstai-terveisin Anna-Liisa

sunnuntai 14. heinäkuuta 2013

Kesän kuulumiset

Heissan!

Niin on ollut kesäkiireitä, että blogin päivittäminen on jäänyt unholaan. Agilityn alkeiskurssi on suoritettu ja Kuopiossa, Kemissa ja Kotkassa on käyty näyttelyissä. Nämä näyttelyt arvelin kuitata ihan kuvakollaasilla.

Kuopio 26.6.13

Kuopion näyttelyyn ajeltiin kolmen hengen ja kahden koiran seurueen voimin helteisenä sunnuntaipäivänä. Asteita oli varmaan 26 ja täydeltä taivaalta porottava aurinko lämmitti mukavasti. Irwin sai reissulta 9 erilaista tuhisevaa lelua, kun entiset possut oli menneet huonoon kuntoon. Kiitos tästä erikoisjärjestelystä findogs.fi kaupalle, ketkä etsivät varastoista vartavasten irwinille mukavat tuhisevat lelut.

Kehä venyi varmaan 45 minuuttia ja koiratkin oli vähän väsähtäneitä kuumuuden takia. Onneksi on olemassa näyttelyteltta, missä koirat sai viettää aikaa vilpoisassa varjossa.

Irwin NUO EH1 ja Hilla NUO EH1

Hilla
Irwin seisoo
Kemi 9.6.13

Pohjoiseen ajettiin sitten jo lauantaina heti töitten jälkeen. Automatkalla tuli seurattua Ruotsin Madeleinen ja Chrisin häät iPadilla ja ylen suoran nettilähetyksen avulla.. Yövyimme Oulussa ja siitä sitten aamulla huristelimme kaikessa rauhassa Kemiin näyttelypaikalle jossa taas teltta toi tervetulleen suojan auringolta. Koirat siistittiin ja vähän harjoiteltiin. Irwiniä vaan kovasti kiinnosti nurmikentän erilaiset hajut. Kyllä tuli se taas todistettua, että poika liikkuu paremmin hiekalla.

Kiitos Niinalle kuvista =)

Hilla NUO ERI1 ja Irwin NUO ERI1

Hillan liike

Irwinin liike

Irwin seisoo

reissukoirat ja omistajat <3
Kotka KV "Kotkan Ruusu 2013"

Kotkaan ajeltiin kahdestaan Kaarinan kanssa, joten startti oli aamuvarhaisella. Näin saimme rauhassa syödä aamiaisen näyttelypaikalla ennen kehää.Tarja-kasvattajakin tuli Kotkaan, joten hän sai siistiä koirat pitkästä aikaa. Kiitos siitä <3
Muutenkin oli kiva nähdä käppänisti-tuttuja Kotkassa ja vaihtaa kuulumiset.
Ennen kehää jännitti ihan hulluna, tuntui että tuomari voi olla tiukalla tuulella. Kun Irwinin kanssa kehään mentiin, niin jännitys väheni, kuten yleensäkin.

Kannatti jännittää, sillä pärjättiin ja saatiin Irwinin kanssa se mitä tultiin hakemaan!
Kiitos päivästä kaikille <3

EH1  DARYA´S GRACEFULL GABRIELLA

ERI1 SA PU3 SERT  DARYA´S GUS GOOSE!!

Irwin <3 <3 <3

Joten tulihan se serti sieltä piiitkän odotuksen jälkeen. Turkki otettiin molemmilta koirilta alas heti samana iltana jotta olisi elokuulle sitten siisti =)

Elikkä seuraavat näyttelykoitokset olisi 3.8 Iisalmen KV:ssa ja sitten 10.-11.8. Joensuun KV:ssa. Siihen asti lomaillaan, agilitykin jatkuu vasta syksymmällä alkeis-jatkokurssin merkeissä.

Katsellaan taas, millon saa inspiksen tulla kirjoittelemaan kuulumisia :)

Kivaa heinäkuuta !

T. Anna

sunnuntai 19. toukokuuta 2013

Tiivis viikko tulossa..

Tänään oli heinävaaralla agilitykurssin aloitusluento. Luento kesti pari tuntia ja siinä saatiin tietoa agilitykurssin sisällöstä. Hilla ja Irwin siis aloittaa agin harrastamisen ensiviikolla, jolloin luvassa on kaksi tuntia. :) sitten voidaan harjoitella omatoimisesti kotona ja asiaan palataan kesäkuussa kun kurssi jatkuu.

Ensi viikolla on myös kesänäyttelykauden avaus :) kun molemmat on ilmoitettu 26.5 Kuopion KV näyttelyyn :)
Seuraavat näyttelyt onkin sitten Kemissä ja Kotkassa :) toivottavasti säät (ja tuomarit) suosii meitä :)

Eli blogissa alkaa myös varmasti olemaan päivityksiä tiiviimpään tahtiin :)

Kettu kuittaa!

lauantai 20. huhtikuuta 2013

Outokummun ryhmänäyttely 20.4.13

Ja niinhän siinä kävi.. tutulla tapaa läheltä liippasi outokummussa.

Irwin oli siis Nuorten luokassa ERI1
Hilla Nuorten luokassa EH1
ja Dana H

Kuvia olisi tässä muuten kyllä tosi mukavasta päivästä :) Keli oli tuulesta huolimatta mukava ja vaikka kehä oli puolitoista tuntia myöhässä, niin silti jaksoi meitä naurattaa :D
Ja koirat osasi olla tosi hienosti niin kehässä, kuin kehän laidallakin <3 <3

Irwin harjoittelee ennen kehää

Oikealla Dana juoksee

vasemmalla, Hilla liikkeessä ja alla posetusta

maanantai 11. maaliskuuta 2013

Irwinin Latvian junnuvaliodiplomi saapui

Vihdoin tuli postissa kauan odotettu ruusuke ja diplomi.
Viikonloppuna olisi sitten vuorossa Outokummun ryhmänäyttely, mihin ollaan menossa kolmen Darya's koiran voimin :) sama poppoo siis kuin Juuassa :)

Peukut siis pystyyn :)

Juuka 9.3.13

Tässä vähän kuvia Juuan ryhmänäyttelystä :)

Hilla Yllä ja Irwin Alla
Hilla vasemmalla ja Irwin oikealla

Vasemmalta: Darya's Gracefull Gabriella, Darya's Gus Goose, Darya's Hearty Hestia

Irwin ja Hilla, sisarukset <3

tiistai 12. helmikuuta 2013

Valmieran tunnelmia

No nyt sain viimein kuvat koneelle =) ja valkkasin muutaman Irwinistä tännekin ;)

Yllä: Irwin ja possu
Alla: liikekuvia

Alla sunnuntain poseharjoittelua ennen tuomarin tapaamista
 ja sitten tul voitto! JSERT lauantaina sekä ROP
Tuore Latvian juniorimuotovalio :) ja hienot pokaalit, BOB -pysti sekä JCAC-ruusuke

sunnuntai 10. helmikuuta 2013

Valmiera 10.2.13

Laskiaissunnuntaina herättiin taas klo 7:00 ja alettiin kiireen vilkkaa aamupuuhiin. Ulkona oli edelleen sateinen ilma, joten koirat täytyi käyttää ensimmäisinä ulkona lenkillä ja sitten aloitettiin niiden puunaus. Irwinille riitti lenkin jälkeen pelkkä jalkojen ja parran pesu ja föönaus, koska runko oli niin siisti.

Tavarat oli meillä mökissä "hieman" levällään, joten niiden pakkaaminen autoon vei hetkisen. Päästiin kuiteski klo 9 jälkeen lähtemään näyttelypaikalle, joten kauhea kiire ei meille tullut.

Näyttelypaikalle oli tullut ehkä pikkuisen enemmän porukkaa, mitä lauantaina oli. Kehän laidalla oli taas tilaa mukavasti niin saatiin levittäydyttyä tavaroiden kanssa ihan hyvin. :) tänään oli kaikki koirat kehässä myös. Jesse-pentu sai taas KP:n ja myös mukavana lisänä pennut sai lelun :)
Irwin oli tänään EH, johtuen luultavimmin hoikkuudesta, joten massan keräys jatkukoon! Cinna sai ERIn, mutta ei sertiä, samoin kuin Tyyne. Lari sai SERTin ja Hardy-poika sai myös ERI:n, SERTin ja oli ROP! Joten ihan mukana saalis, huomioiden sen että tuomari on suht tiukka täti :)

Arvosteluista en vielä osaa sanoa mitään, koska ne on venäjäksi ja kirjoitettu kauno-kyrillisillä :)))

Kerettiin vielä tekemään ostoksia näyttelypaikalla, ennen Tallinnaan lähtöä. Kello on nyt 14:12 ja just tultiin rajan yli Viroon ja heti huomasi tien kunnossa muutoksen parempaan päin.

Tässä sitten ajellaan kohti Tallinnaa erittäin löysällä aikataululla ja luultavasti pysähdytään johonkin syömään matkan varrella. Katsoo sitten milloin pääsen taas wifiä käyttämään :) koirat makaa kaikki reporankana, väsyneinä näyttelyviikonlopusta.

Terveisin Anna-Liisa ja hiljainen reissuväki.....

lauantai 9. helmikuuta 2013

Matka Valmieraan 8.-10.2.2013

Tarkoituksena oli päivittää blogia tällä näyttelyreissulla joka ilta, mutta julkaisua haittaa hieman se, että hotellilla ei ollutkaan wifiä huoneistoissa. Koitan kuitenkin kirjoittaa ylös kaikki kiinnostavat seikat.

Ilomantsista lähtö tapahtui perjantaina aamulla klo 05:10 jos tarkkoja ollaan :) aikataulu oli olla 11 jälkeen Vantaalla ja siinä pysyttiin. Vantaalla oli pikkupaussi ennen satamaan siirtymistä. Matkalla satamaan nähtiin ketjukolari, joka onnistuttiin väistämään bussikaistan kautta ja ei juututtu ruuhkaan. :) Vielä ennen satamaa haettiin Saara ja Tuija Kalliosta, jossa he odottivat Cinna tyttösen kanssa. Nyt kun koko konkkaronkka oli kasassa, päästiin lähtemään laivaan. Laivalla syötiin buffetissa kaikessa rauhassa ja lopuksi käytiin vielä taxfreessä ostamassa evästä matkalle.

Tallinnasta ajettiin Pärnuun, jonne tie oli vielä hyvä ja opasteet myös. Pärnussa käytiin sitten kaupassa ostamassa kaikenlaista evästä aamuksi. Ostosten jälkeen lähdettiin sitten itään päin navigaattorin opastamana kohti Rüienaa, hieman eri reittiä mitä Google maps opasti (= navigaattorissa oli oletuksena lyhin reitti). Lähdettiin sitten naviin sokeasti luottaen pikkuteitä pitkin ja läpi köyhien pienten kylien. Tie oli hädintuskin havaittavissa ja onneksi ei ollut paljon muuta liikennettä, varsinkaan vastaantulevaa.

Valmieraan saapuessa joku oli oikaissut liikenneympyrästä ojaan ja paikallinen virkavalta oli saapunut. Baltiassa on aika paljon muuten kameravalvontaa ja myös tutkaavia poliiseja, sekä aina ei ole merkitty nopeuksia muuten kuin taajamasta lähtiessä, joten itse pitää seurata sitä missä ajaa aika tarkkaan. Nopeudet on 50, 70, 90 ja 110 km/h, joten nekin vähän hämää.

Kun löydettiin hotellille, osa porukasta meni selvittämään majoitusta respaan. Minä olin jo matkalla soittanut sinne ja ilmoittanut myöhäisestä saapumisesta, kun alunperin oli kerrottu että tullaan paikalle 20:00 mennessä. Meille oli varattu 10hlön huoneisto, joka sijaitsi lipunmyyntipisteen yläkerrassa. Toisessa huoneessa oli kylmä ja toisessa kuuma. Respan vastaus kun kysyttiin miten voidaan säätää viileämmälle toista huonetta: "you can open the window..."
Hotellin pihalla myös juoksenteli irtokoira joka toi jännitystä iltalenkkiin :D

Saatiin tavarat kuitenkin autosta huoneeseen ja Tarja vielä siisti Irwinin ja Cinnan. Irwiniin pelkästään hurahti pari-kolme tuntia (vauvan syöttötaukoineen) ja nyt kello on 02:03 ja Cinna on vielä kesken. Onneksi kehä on aamulla vasta 12:30 jälkeen ;) kymppiin kyllä tähdätään näyttelypaikalle..
Mutta nyt alan nukkumaan. Palataan asiaan.

Valmiera 9.2.2013

Heräsimme näyttelyaamuna klo 7:00 ja aamu alkoi koirien ulkoilutuksella ja valmistautumisella tulevaan. Irwinin jalat ja parta pestiin aamulla lenkin jälkeen ja sitten föönattiin. Yöllä Tarja kasvattajalle oli noussut kova kuume ja siksi hän päätti jäädä mökkiin lepäilemään. Niinpä Jesse-pennun ja Tyynen esittäminen jäi minun ja Saaran vastuulle.

Tästä muutoksesta johtuen jännitys lisääntyi vähän :D ja me lähdettiin avoimin mielin näyttelypaikalle klo 9:30 ja perillä oltiinkin 9:50 ja kerran kerettiin kääntyä takaisinkin kun auton paperit unohtui mökkiin. Kun tultiin näyttelypaikalle huomattiin, että siellä ei ole vielä paljoa porukkaa. Kun saatiin näyttelynumerot ja niihin eläinlääkärin leimat, lähdettiin etsimään kehää. Kehien laidan oli vielä tyhjähköt ja päästiinkin heti sopivasti oman kehän sisääntuloaukon viereen.

Otettiin koirat pöydälle harjaukseen ja alettiin juoksuttamaan niitä harjoituksen vuoksi hihnassa. Minä harjoittelin Irwinin ja Tyynen kanssa ja Saara Jessen ja Cinnan kanssa. Kehät oli aikaisessa ja koska me oltiin jo kaikki valkoiset paikalla niin saatiin aloittaa kehä 15 minuuttia aikaisemmin kuin oli tarkoitus.

Jesse oli pentuluokassa ja sai hienosti KP:n, Cinna sai EH:n ja Tyyne ERIn ja SERTin. Irwin esiintyi hienosti ja osasi liikkua nätisti ja tuomari tykkäsi kovasti pojasta. Irwin saikin tuomarilta ERIn ja SERTin ja oli ROP! :D Tyyne oli VSP. Me oltiin niiiiin tyytyväisiä meidän menestykseen :) tietenkin Cinna vielä jäi harmittamaan, mutta jospa se menestys tulee sitten huomenna sunnuntaina :) kehän jälkeen haettiin palkintopokaalit ja palkattiin laukut ja lähdettiin hotellille Hesburgerin kautta.

Hotellilla sitten kerrottiin uutiset kasvattajalle ja kerrottiin päivän tapahtumat. :) Päiväunet tuli nukuttua myös kun syönnin jälkeen alkoi vähän väsyttää. Sillä välin Tarja puunasi Cinnan kuntoon huomiselle päivälle. Kohta tästä sitten lähdetään kylille ja kauppaan ja luultavasti kahville. :)

Palajan asiaan taas sitten kun kerrottavaa on.

Ps. Huoneessa on nyt todella rauhallista, kun kaikki koirat on ihan väsyneitä ja nukkuu. Ainut ääni on taustalla kuuluva laskettelurinteen musiikin pauhu. Täällä on joku mäkirieha menossa ja laskettelijoita paljon, kun alakerran lipunmyyntipisteestä kuuluu koko ajan jotain mölyä ja kolinaa..

torstai 7. helmikuuta 2013

Talvijäällä

Käytiin koiria juoksuttamassa aurinkoisena Runebergin päivänä.

Kamera "sattui mukaan" joten tässä vähän kuvasatoa :)