lauantai 9. helmikuuta 2013

Matka Valmieraan 8.-10.2.2013

Tarkoituksena oli päivittää blogia tällä näyttelyreissulla joka ilta, mutta julkaisua haittaa hieman se, että hotellilla ei ollutkaan wifiä huoneistoissa. Koitan kuitenkin kirjoittaa ylös kaikki kiinnostavat seikat.

Ilomantsista lähtö tapahtui perjantaina aamulla klo 05:10 jos tarkkoja ollaan :) aikataulu oli olla 11 jälkeen Vantaalla ja siinä pysyttiin. Vantaalla oli pikkupaussi ennen satamaan siirtymistä. Matkalla satamaan nähtiin ketjukolari, joka onnistuttiin väistämään bussikaistan kautta ja ei juututtu ruuhkaan. :) Vielä ennen satamaa haettiin Saara ja Tuija Kalliosta, jossa he odottivat Cinna tyttösen kanssa. Nyt kun koko konkkaronkka oli kasassa, päästiin lähtemään laivaan. Laivalla syötiin buffetissa kaikessa rauhassa ja lopuksi käytiin vielä taxfreessä ostamassa evästä matkalle.

Tallinnasta ajettiin Pärnuun, jonne tie oli vielä hyvä ja opasteet myös. Pärnussa käytiin sitten kaupassa ostamassa kaikenlaista evästä aamuksi. Ostosten jälkeen lähdettiin sitten itään päin navigaattorin opastamana kohti Rüienaa, hieman eri reittiä mitä Google maps opasti (= navigaattorissa oli oletuksena lyhin reitti). Lähdettiin sitten naviin sokeasti luottaen pikkuteitä pitkin ja läpi köyhien pienten kylien. Tie oli hädintuskin havaittavissa ja onneksi ei ollut paljon muuta liikennettä, varsinkaan vastaantulevaa.

Valmieraan saapuessa joku oli oikaissut liikenneympyrästä ojaan ja paikallinen virkavalta oli saapunut. Baltiassa on aika paljon muuten kameravalvontaa ja myös tutkaavia poliiseja, sekä aina ei ole merkitty nopeuksia muuten kuin taajamasta lähtiessä, joten itse pitää seurata sitä missä ajaa aika tarkkaan. Nopeudet on 50, 70, 90 ja 110 km/h, joten nekin vähän hämää.

Kun löydettiin hotellille, osa porukasta meni selvittämään majoitusta respaan. Minä olin jo matkalla soittanut sinne ja ilmoittanut myöhäisestä saapumisesta, kun alunperin oli kerrottu että tullaan paikalle 20:00 mennessä. Meille oli varattu 10hlön huoneisto, joka sijaitsi lipunmyyntipisteen yläkerrassa. Toisessa huoneessa oli kylmä ja toisessa kuuma. Respan vastaus kun kysyttiin miten voidaan säätää viileämmälle toista huonetta: "you can open the window..."
Hotellin pihalla myös juoksenteli irtokoira joka toi jännitystä iltalenkkiin :D

Saatiin tavarat kuitenkin autosta huoneeseen ja Tarja vielä siisti Irwinin ja Cinnan. Irwiniin pelkästään hurahti pari-kolme tuntia (vauvan syöttötaukoineen) ja nyt kello on 02:03 ja Cinna on vielä kesken. Onneksi kehä on aamulla vasta 12:30 jälkeen ;) kymppiin kyllä tähdätään näyttelypaikalle..
Mutta nyt alan nukkumaan. Palataan asiaan.